Browsen door de grootste schatkamer van Nederland

Bibliotheek.nl is hét antwoord op de behoeften van de digitale consument. 

Bibliotheek.nl is het kanaal voor eindgebruikers van Nederlandse openbare bibliotheken. Dankzij de rijke collectie is het een platform vol met inspirerende ideeën en verhalen. Browsend door deze schatkamer doe je telkens nieuwe ontdekkingen. De uitdaging voor Bibliotheek.nl was enerzijds om al deze schatten op inspirerende wijze toegankelijk te maken voor de eindgebruiker. Een andere uitdaging was dat veel lokale bibliotheken nog op individuele platformen (en bijbehorende CMS-systemen) draaiden.
 

Boek

In eerste instantie was het dus noodzakelijk om deze lokale bibliotheken te migreren naar één overkoepelend systeem (Adobe Experience Manager) en een goede balans te vinden tussen centrale eenheid en lokale diversiteit. Het nieuwe concept en design dat wij daarna voor Bibliotheek.nl hebben ontwikkeld, is hét antwoord op de behoeften van de digitale consument. Zo wordt bijvoorbeeld op basis van het leen- en klikgedrag van een individuele bezoeker actuele en relevante content getoond om de bezoeker te inspireren en kun je in 3D bekijken hoe dik een boek precies is. 

Website As A Service

Op initiatief van de Koninklijke Bibliotheek zijn in januari 2015 alle lokale bibliotheek-omgevingen omgezet naar een vernieuwd Website As A Service platform. Dit platform is ingericht op het Adobe Experience Management-platform, waardoor er minder onderhoud nodig is en lokale bibliotheken meer redactionele mogelijkheden hebben. 

Het karakter en de specifieke content van de lokale websites blijft behouden, maar er zijn nu meer mogelijkheden om landelijke of lokale content van een andere bibliotheek te (her)gebruiken. Het wordt dus mogelijk om content tussen bibliotheken te delen.

Omdat alle websites op één systeem draaien, kan er veel effectiever gemeten en bijgestuurd worden. We leren gebruikers van de website steeds beter kennen, en optimaliseren content op basis van hun specifieke behoeften. De etalage zal steeds meer relevante titels tonen, afgestemd op het leen- en klikgedrag van de unieke gebruiker.

Flexibel CMS maakt meer mogelijk

Het nieuwe CMS is direct gekoppeld aan slimme zoektechnologie. Zo worden, aan de hand van vooraf ingestelde criteria, dynamische pagina’s gegenereerd die relevant zijn voor de gebruiker.

Ook kan de content op de etalage-pagina’s nu eenvoudig worden ingericht en is het mogelijk om de etalage-pagina’s per bibliotheek anders in te richten.

Lokale initiatieven zoals een Kunstuitleen of een Filmhuis-agenda passen prima binnen het ontwerp. Ook kan landelijke of lokale content hergebruikt worden. Zo ontstaan er allerlei slimme doorsnedes van de collectie, waardoor (potentiële) leden zien hoe rijk de collectie van de bibliotheek is.

Zoekmachineoptimalisatie

Categorie-pagina’s zijn niet alleen belangrijk als etalage maar ook essentieel voor zoekmachineoptimalisatie. Door de collectie centraal aan te bieden en goed doorzoekbaar te maken, wordt het aanbod van de bibliotheek veel beter vindbaar in zoekmachines. Daarmee wordt Bibliotheek.nl een interessant alternatief voor bijvoorbeeld bol.com of Amazon.

Een relevante, inspirerende etalage

Aan de hand van de bestaande huisstijl hebben we nieuwe componenten en functionaliteiten ontworpen, die de verzameling boeken, muziek en films op een inspirerende manier weergeven. Ook voor bepaalde thema’s of doelgroepen hebben we elementen ontworpen, zodat de redacteur altijd het juiste gereedschap heeft om de content goed tot zijn recht te laten komen. 

Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om een pagina in te richten aan de hand van een actueel thema, bijvoorbeeld de ‘Tour de France’. Daarbij kan de content ook nog afgestemd worden op een bepaalde doelgroep, zoals de leeftijdscategorie van 12 tot 15 jaar. Op deze manier kan Bibliotheek.nl haar collectie op een veel relevantere manier presenteren.

Bekijk ons werk voor Bibliotheek.nl
Aan de hand van de bestaande huisstijl hebben we nieuwe componenten en functionaliteiten ontworpen Thema ‘Tour de France’ Het ontwerp toont de boektitels nu in 3D, waardoor de boekdikte zichtbaar is E-book, print of dvd? Elke categorie direct duidelijk

De gebruiker centraal: Service Design

Naast de etalage-pagina hebben we ook de detailpagina’s onder handen genomen. Het nieuwe ontwerp is duidelijk vanuit Service Design opgezet: alle organisatie-gedreven content heeft plaatsgemaakt voor informatie waar je als gebruiker ook echt wat aan hebt. Het uitgangspunt hierbij was om inspirerende content te presenteren in een optimaal leesbare vorm. Het systeem denkt met je mee en toont alleen de informatie die voor jou relevant is. 

Elke detailpagina uniek dankzij Dynamic Coloring

Waar de detailpagina van een boek vroeger voornamelijk functioneel was, heeft deze nu veel meer een inspirerend karakter gekregen. Het zijn de belangrijkste pagina’s geworden, zeker nu ze beter vindbaar zijn. Daarom hebben we bijvoorbeeld meer nadruk gelegd op de vormgeving van de pagina. Om deze meer te laten spreken, wordt de achtergrondkleur afgeleid van de cover-afbeelding van het boek. Een slim script berekent de ‘gemiddelde’ kleur en stelt deze vervolgens automatisch bij om voldoende contrast te garanderen. Elke detailpagina heeft dus een unieke achtergrondkleur, die de uitstraling van het boek versterkt.

Hoe dik is dit boek?

Uit een eerder gebruikersonderzoek bleek dat lezers de keuze voor een titel vaak laten afhangen van de dikte van het boek. Het ontwerp speelt hierop in en toont de boektitels nu in 3D, waardoor de boekdikte zichtbaar is. Omdat er niet van alle zijkanten afbeeldingen zijn, hebben we een geautomatiseerd systeem ontwikkeld dat op basis van het aantal pagina’s een zijkant genereert. Dit helpt gebruikers beter aanvoelen of het boek bij ze past. 

E-book, print of dvd? Elke categorie direct duidelijk

We hebben in het ontwerp rekening gehouden met verschillende soorten producten die in de catalogus staan. Naast gewone boeken leent de bibliotheek namelijk ook e-books, luisterboeken, muziek en films uit. Voor al deze categorieën hebben we een eigen presentatievorm ontworpen, zodat meteen duidelijk is op welke 'drager' een verhaal beschikbaar is. Hetzelfde hebben we gedaan voor speciale jeugd-materialen, zoals prentenboeken, interactieve animaties en informatie voor werkstukken en spreekbeurten. 

Rijke content en context blijft de gebruiker verrassen 

De online bibliotheek wordt steeds meer een kennisbank en inspiratiebron. Het is nu ook mogelijk om verdieping toe te voegen aan de detailpagina’s en te verwijzen naar andere collectie-items. Bij een boek over een bepaald onderwerp kun je bijvoorbeeld context creëren door achtergrondinformatie uit de krantenbank te tonen. De rijkheid van de content wordt optimaal gecommuniceerd. Daardoor kunnen gebruikers onverwachts iets bruikbaars vinden, terwijl ze eigenlijk op zoek zijn naar iets anders. Net als in een fysieke bibliotheek. 

dasdasdsa