Engagement van de lezeressen bepaalt content en vormgeving VROUW.nl

Interactie en engagement van de lezeressen bepalen de content op de nieuwe site van VROUW, waarvoor Mirabeau het design heeft verzorgd. In de eerste maand van haar bestaan bezochten al meer dan 1 miljoen lezers de site.

Telegraaf Media Groep (TMG) bedient consumenten 24/7 met hoogwaardige, gepersonaliseerde en relevante content op het gebied van nieuws, sport en entertainment. Via alle denkbare distributievormen. De behoefte van de consument staat hierbij centraal. De Telegraaf, Metro, Privé en VROUW zijn enkele hoofdmerken van TMG. 

Als gevolg van een nieuwe strategie focust TMG de komende jaren op de hoofdmerken en de ontwikkeling van onderscheidende redactionele inhoud. Mirabeau en TMG ontwikkelden samen de website VROUW.nl, het eerste hoofdmerk met een zelfstandige, responsive website. 
 

intro visual case redesign Vrouw.nl

Human2Human strategie

VROUW gelooft in een Human2Human strategie. TMG wil de lezeressen van VROUW steeds beter leren kennen en content bieden waarin zij zich herkent. VROUW streeft naar optimale engagement met de gebruikers. Interactie en engagement gelden als hoogste goed: de homepage above the fold wordt dan ook ingericht op basis van het klikgedrag van de lezeressen. De innovatieve contentstrategie van VROUW.nl past zich voortdurend aan de behoeften van de doelgroep aan.

VROUW hanteert een omnichannel benadering: rubrieken in print sluiten naadloos aan op online, formats vinden hun weg van online naar magazine, Facebook dient als contentbron voor de redactie, wat ook weer zichtbaar is in de nieuwsbrieven. 

De wensen en voorkeuren van gebruikersgroepen zijn realtime zichtbaar in de content en vormgeving. De 'cloud' met 'berichten die je niet mag missen' verandert voortdurend op basis van het aantal likes, shares en views.

Bekijk ons werk voor Vrouw.nl
Caseshot voor het redesign van Vrouw.nl (1) Caseshot voor het redesign van Vrouw.nl (3) Caseshot voor het redesign van Vrouw.nl (2) Caseshot voor het redesign van Vrouw.nl (4)

Nieuwe look&feel crossmediaal doorgevoerd

Het designteam van Mirabeau werkte nauw samen met het designteam van VROUW aan het digitale platform. VROUW.nl volgt een ultieme crossmediale strategie: Het design, tone of voice en contentkeuze sluiten aan bij het bestaande productportfolio van VROUW, waaronder VROUW magazine en VROUW glossy.
 

Op ontdekkingsreis met de lezeressen 

Na de lancering van de website is de redactie van VROUW.nl met de lezeressen op een ontdekkingsreis gegaan. In userinterviews vertelden ze ons waar ze behoefte aan hadden. Daar zijn diverse redactionele formats uitgerold die crossmediaal zijn ingevuld. Het bezoekersgedrag bepaalt voortdurend de verdere optimalisatie van de content, zowel qua inhoud als in vorm.

Eén type CMS voor alle hoofdmerken

Het development team heeft voor de bouw van deze moderne high-performance website het CMS Drupal gebruikt. Via diverse back-end links communiceert de site met de TMG databases en redactie- en marketingsystemen. TMG ontwikkelt in-house meerdere sites binnen Drupal en kan hierdoor zelf snel schakelen. 


Drupal is een opensource CMS. Het kent het concept van blokken en pagina's. Een blok wordt bijvoorbeeld gebruikt om de homepage te voorzien van 'de laatste 10 artikelen'. Hierdoor kan een redacteur vrij eenvoudig invloed uitoefenen op de inhoud en opbouw van de content.

De responsive site trok de eerste maand al 1 miljoen bezoekers waarvan ongeveer de helft vanaf mobiele telefoons, een kwart tablets en een kwart desktop. De afgelopen periode zijn de bezoekersaantallen verdubbeld. De teller staat nu op ruim 2 miljoen unieke gebruikers.

Bekijk VROUW.nl