Klanten zijn bij Nuon.nl in goede handen

Bij het redesign van Nuon.nl staan nieuwe én bestaande klanten centraal. Klanten kunnen vanaf nu makkelijk hun eigen energieproduct samenstellen en de nieuwe klantenservice biedt direct hulp als de klant dat nodig heeft. 

In de huidige energiemarkt gaat het businessmodel om landjepik. De consument is steeds minder merkgebonden en klanten kunnen makkelijk overstappen naar een concurrent. Het is voor Nuon dan ook cruciaal zich te blijven onderscheiden met hun uitstekende service. Mirabeau heeft samen met Nuon een nieuw online platform ontworpen dat naadloos aansluit op de wensen van de consument van vandaag. 

De een kiest voor lage maandlasten en duurzame energie, een ander heeft vragen en wil geholpen worden, en weer een ander wil helemaal niet lastig gevallen worden. Op basis van vele usertests creëerden we een online platform dat aansluit op de behoefte van elke klant. Met een creatieve visie die het sterke paars-gele logo van Nuon respecteert en hun “in goede handen” positionering ondersteunt. Herkenbaar en fris, met veel aandacht voor de wensen van de bezoeker. 

Nuon | Mirabeau

Alles draait om relevantie 

Nuon helpt ruim 1,9 miljoen klanten aan energie. Van eenpersoons huishoudens tot grootindustriële afnemers; een bezoeker van de responsive Nuon website krijgt alleen relevante informatie te zien die snel een antwoord biedt op een (latente) vraag. Mirabeau ontwierp in nauwe samenwerking met alle business owners bij Nuon een platte navigatiestructuur en gebruiksvriendelijke indeling. Omdat we weten dat de klant zo min mogelijk invul- en klikwerk wil doen, krijgt hij minder opties aangeboden. Samen met Nuon partners Adobe en Relay42 ontwikkelden we componenten die dynamisch kunnen worden ingevuld op basis van gebruikersdata en klik-historie, zodat klanten een gepersonaliseerde homepage krijgen te zien. 

Luisteren

Naast het nieuwe frisse en laagdrempelige design van de site zorgt de vernieuwde klantenservice ervoor dat klanten met vragen snel geholpen worden. De service is in het redesign makkelijk vindbaar en wordt met een slimme oplossing aangeboden indien de klant op de site hulp nodig lijkt te hebben.Omdat chat zeer succesvol was op de vorige website, is deze ook meegenomen naar het redesign. Het gebruik ervan wordt continu in de gaten gehouden zodat het alleen daar waar nodig wordt aangeboden. 

Maatwerk verhoogt klanttevredenheid

Energie blijft een complex product. Door de klant centraal te stellen in plaats van de producten, kan de klant makkelijk een eigen energieproduct samenstellen. Mirabeau creëerde hiervoor de gloednieuwe Product Selector. Met deze maatwerk-tool kunnen klanten zélf uitkiezen hoe ze hun stroom of gas willen, tegen een tarief dat bij hen past. Bij elke stap is voor de klant inzichtelijk hoe de prijs van een energieproduct is opgebouwd en heeft hij controle over dit proces. Deze verschuiving lijkt simpel, maar heeft veel impact op de daily business van Nuon. 

Tijdens een van onze vele tests met gebruikers ontdekten we dat de beslissing van de klant om over te stappen niet in een keer gebeurt. Daarom kan de gebruiker zijn samengestelde productkeuze opslaan, om later rustig te bekijken of te delen met zijn partner. Oerdegelijk en gebruiksvriendelijk.

Tijdens het maken van de keuzes laten we bezoekers meteen zien wat het prijsverschil is, waardoor ze beter kunnen afwegen hoeveel groene stroom hun waard is.


Goede service zorgt voor retentie

In het redesign is ook veel aandacht voor bestaande klanten. Door goed te luisteren naar klanten kan Nuon inspelen op hun wensen en een langdurige vertrouwensrelatie opbouwen. Het Nuon Exclusief Loyalty Programma zorgt ervoor dat bestaande klanten gelukkig blijven door bijvoorbeeld korting op de maandlasten. 

De onderliggende website is opgebouwd uit pagina’s die ook als ingang dienen vanuit campagnes en zoekmachines. Ze linken naar dieperliggende content over duurzaamheid, bespaartips en veelgestelde vragen waar de kritische klant behoefte aan heeft. Een handige zoekmachine biedt snel een duidelijk overzicht met zoekresultaten met een klein stukje inhoud erbij. Deze pagina’s zijn door het redesign aantrekkelijker doordat beeld en tekst elkaar versterken. En op het juiste moment wordt er door subtiele verschillen of beweging de aandacht gevestigd op andere relevante artikelen. 

Voor de bouw van de nieuwe Nuon.nl gebruikte het development team Episerver; een commerce-oplossing met een volwaardig CMS geïntegreerd. Deze combinatie biedt klanten een boeiende, consistente ervaring op verschillende apparaten en tussen verschillende bezoeken. Daarnaast stelt Episerver de marketeer in staat om content en marketingcampagnes te beheren in één scherm, zodat een nieuwe campagne in een mum van tijd is gelanceerd. De campagnes worden automatisch geoptimaliseerd zodat ze geschikt zijn voor elk apparaat. 

Bekijk ons werk voor Nuon
Nuon | Mirabeau

Partnership Mirabeau en Nuon

Energie dient de mens, en niet andersom – net zoals internet de mens dient, en niet andersom. 

Met het redesign hebben Mirabeau en Nuon de basis gelegd voor een online platform dat de klant optimaal bedient. We blijven de komende tijd samenwerken aan het optimaliseren van de site, de digital styleguide en userflows van belangrijke afdelingen als solar en e-mobility. Samen gaan we werken aan de merkpropositie “bij Nuon ben je in goede handen”.