Efficiënter vliegtuigonderhoud in de Hangar of the Future

Mirabeau en KLM hebben samen met de onderhoudsmonteurs van KLM Base Maintenance een app gemaakt om efficiënter vliegtuigonderhoud te doen in de hangaar.

Door tijdsbesparing in de hangaar maken vliegtuigen meer vlieguren, met een hoger rendement als gevolg. Met deze app wonnen we de Golden DIA 2017, categorie B2B.


KLM Base Maintenance is een onderdeel van Air France Industries KLM Engineering & Maintenance en vertegenwoordigt 14.000 medewerkers met een vloot van bijna 1.500 vliegtuigen. Door tijdsbesparing in de hangar maken vliegtuigen meer vlieguren, met een hoger rendement als gevolg.

Base Maintenance maakt deel uit van het Digitizing Employees traject waarbij KLM-medewerkers van diverse afdelingen worden uitgerust met digitale hulpmiddelen om het werk nóg plezieriger, makkelijker en efficiënter te maken.

De nieuwe app maakt het werk van onderhoudsmonteurs leuker, makkelijker en efficiënter

Bij een A-Check (een soort APK) van het vliegtuig moeten onderhoudsmonteurs verplicht beschikken over de nieuwste handleidingen van het toestel. Monteurs werken vanuit vooraf gedefinieerde taken en printen daarom de handleidingen en taken voordat ze aan de slag gaan. Aangezien de benodigde informatie alleen beschikbaar is op de computers in de werkvoorbereidingsruimte, lopen monteurs regelmatig op en neer van het vliegtuig naar de computer, wat soms oploopt tot wel 8 kilometer op een avond. 

Om het werk van KLM-medewerkers efficiënter te organiseren, hebben Mirabeau en KLM samen met de monteurs een app ontwikkeld en gerealiseerd die het werk leuker maakt. Deze iMech app zet de monteur in plaats van het proces centraal, waardoor er efficiënter gewerkt wordt. De resultaten zijn indrukwekkend:

    • Meer vlieguren door kortere A-check
    • Meer medewerkersbetrokkenheid
    • Meer betrouwbaarheid onderhoud
    • Meer tijd voor persoonlijke ontwikkeling
    • Kostenreductie in papierverbruik
    Onderhoudsmonteurs tablet KLM | Mirabeau


    Nieuwe workflow sluit aan op de behoefte en wensen van de onderhoudsmonteurs

    Mirabeau heeft samen met de onderhoudsmonteurs de stip op de horizon gezet: hoe ziet de toekomstige werkdag eruit? Om tot die visie te komen hield Mirabeau interviews met het management, workshops met de monteurs en liepen we meerdere avonden mee met het onderhoud aan de Boeing 737.

    Op basis van dit onderzoek is een employee journey (workflow) uitgewerkt die een goed startpunt is gebleken voor Agile softwareontwikkeling. Het leverde de eerste backlog en hielp de organisatie bij het structureren van de verbeteringen.

    Het werken op locatie in de hangaar, en daarmee dicht op de eindgebruiker, is een succesfactor gebleken voor de interaction designers en visual designers van Mirabeau. In kleine en grotere usertests is tussentijds het design en de usability gevalideerd op de werkvloer. Dat heeft geresulteerd in een oplossing die beter aansluit bij de behoefte en wensen van de onderhoudsmonteurs. Zo hebben de monteurs ook zelf een stem gehad in het selecteren van het juiste device.

    De iMech app is een belangrijk onderdeel van de Hangaar van de Toekomst, en wordt nu gebruikt door monteurs voor de A-check van de Boeing types 737 en 787. Hiervoor heeft KLM inmiddels 400 iPads uitgegeven bij Base Maintenance en Line Maintenance (aan de gate). KLM en Mirabeau ontwikkelen de app verder voor de overige Boeing types in de KLM vloot en voor Air France Industries.

    Onderhoudsmonteurs KLM vliegtuig | Mirabeau


    Mirabeau en KLM al meer dan 11 jaar partners

    Mirabeau is een belangrijke partner van KLM die haar op het gebied van digitale strategie en design helpt om de meest efficiënte, innovatieve en klantgerichte carrier van de wereld te worden.

    Alleen door snel in te spelen op technologische ontwikkelingen en veranderende klantbehoeftes kunnen bedrijven voorop blijven. Gebruiksvriendelijke interne systemen voor medewerkers zijn hierbij cruciaal. Het doel van het Digitizing Employees traject is dan ook om KLM medewerkers van diverse afdelingen uit te rusten met digitale hulpmiddelen zodat het werk leuker, makkelijker én efficiënter wordt.

    Naast Base Maintenance onderzochten we ook KLM Cabin Crew, Cockpit, Ground Services, Cargo en Component Services. We ontwikkelen nu samen met KLM slimme apps voor een aantal van deze afdelingen.


    Gebruiksvriendelijke handleiding
    Handleiding vliegtuigonderhoud | Mirabeau Persoonlijke handleiding vliegtuigonderhoud | Mirabeau

    Dutch Interactive Award (DIA) voor Hangar of the Future

    Mirabeau heeft met de iMech app een Gouden Dutch Interactive Award gewonnen tijdens de DIA Awardshow 2017. De prijs viel in de categorie B2B voor de procesinnovatie bij KLM. Volgens het juryrapport is KLM Hangar of the Future een “zeer mooie businesscase. De opdrachtgever geeft medewerkers hiermee een zeer hands-on tool in handen. Mooie vorm van procesinnovatie. Prijzenswaardig."

    KLM heeft tijdens de awardshow de zilveren DIA gewonnen voor Company of the Year. Deze prijs is voor het bedrijf of de organisatie die het afgelopen jaar baanbrekende digitale oplossingen heeft geïntegreerd en betrokken bureaus heeft uitgedaagd om een stap verder te gaan. 

    Neem voor meer informatie contact op met Marit van Meekeren, Client Manager Travel & Hospitality +31(0)6- 8259 7383