Online sparen voor iedereen duidelijk

De propositie ‘voor iedereen duidelijk’ is het uitgangspunt van de nieuwe visuele identiteit van LeasePlan Bank en zo ook het vernieuwde online platform.

Financiële zaken worden vaak onnodig onduidelijk en ingewikkeld aan consumenten gepresenteerd. De communicatie van LeasePlan Bank is daarentegen voor iedereen begrijpelijk.

Het design ondersteunt de eenvoud en het overzicht waarmee informatie wordt getoond. Infographics en handgetekende illustraties (explanimations) begeleiden de bezoeker door de website. Bezoekers komen volop aan het woord en er is een uitgebreide vraag-en-antwoordrubriek, ondersteunend aan de doelstelling transparantie richting klanten. Kort en bondig, zonder vakjargon. LeasePlan Bank laat dit duidelijke en transparante karakter nu ook online terug komen.


Consistentie in merkbeleving

LeasePlan Bank is een 100% Nederlandse internetspaarbank en onderdeel van LeasePlan Corporation. Klanten kunnen bij LeasePlan Bank online sparen in twee spaarvormen; Internetsparen en Depositosparen. LeasePlan Bank werkt al sinds 2010 met ons samen aan de online presence van het merk. Sinds medio 2013 staat die samenwerking in het teken van de vernieuwing van de visuele identiteit en doorvertaling daarvan naar diverse online media en applicaties. Vanuit de merkwaarden zijn we aan de slag gegaan met strategie, concept en design van leaseplanbank.nl, de nieuwsbrieven, mobile app en social kanalen. De doelstellingen zijn:

  • Versterken merkidentiteit
  • Consistentie in merkbeleving
  • Vergroten merkbekendheid
  • Verhogen conversie
  • Verhogen klanttevredenheid

In samenwerking met LeasePlan Bank en op basis van klantonderzoeken zijn de profielen en behoeften van bezoekers in kaart gebracht. Al vroeg in het traject zijn concepten en designs onder de doelgroepen getest. LeasePlan Bank was hier intensief bij betrokken zodat we de resultaten direct in het definitieve visuele en interactie ontwerp konden verwerken.

Juiste informatie op het juiste moment

Kenmerkend voor het concept en design is de balans tussen productinformatie, rekentools, uitleg en persoonlijke ervaringen van klanten. Alle informatie over online sparen wordt op een logische volgorde aangeboden. Infographics en handgetekende illustraties (explanimations) begeleiden de bezoeker door de website en ondersteunen de content. Het ontwerp biedt ruimte om zowel beknopt als uitgebreid uitleg te geven, klanten aan het woord te laten en bij elk product een relevante vraag-en-antwoordrubriek. Alles wat een bezoeker wil weten staat op de juiste plek. Dat maakt de nieuwe website ‘voor iedereen duidelijk’. De website is volledig responsive ontworpen zodat pagina’s en componenten mee schalen afhankelijk van het apparaat van de gebruiker.

Bekijk ons werk voor LeasePlan Bank

Sitecore als CMS

Er is gekozen voor het marketinggerichte CMS van Sitecore, vanwege de duidelijke klant-gedreven insteek. Op termijn kan LeasePlan Bank ervoor kiezen de Digital Marketing Suite van Sitecore in te zetten, om bezoekers gepersonaliseerde content aan te bieden.

De eerste resultaten

In januari 2014 is de nieuwe LeasePlanBank.nl onderdeel geweest van het jaarlijkse WUA! Benchmark Onderzoek onder consumenten in oriëntatiefase van online sparen. Potentiele klanten zijn positief over LeasePlan Bank in de oriëntatiefase waarin zij aanbieders vergelijken. Alle respondenten vinden het de moeite waard om verder te kijken op de website en zijn positief over de informatievoorziening. Enkele opvallende resultaten:

  • Eerste indruk – aanbod: positie 1
  • Eerste indruk – look & feel: positie 1
  • Eerste indruk – merk: positie 1
  • De komende tijd staat in het teken van meten en analyseren van de online omgeving, gecombineerd met een kwalitatief gebruikersonderzoek.

Bekijk de website van LeasePlan Bank.