Global redesign LeasePlan.com

‘It’s easier to leaseplan’ is de merkessentie van LeasePlan. Dit is als leidend principe genomen voor een nieuwe visuele stijl en user experience.

LeasePlan is internationaal marktleider in autoleasing en actief in 32 landen. De website heeft in elk land een andere hoofdfunctie: de ene keer draait het vooral om e-business, de andere keer is de site meer content- of nieuwsgedreven. Het nieuwe design moet flexibel genoeg zijn om deze verschillen te reflecteren, echter met behoud van één merk dat in alle landen consistent is. Daarnaast kent het platform verschillende gebruikersgroepen. Het nieuwe design moet kunnen inspelen op de wensen en voorkeuren van verschillende gebruikersgroepen terwijl het één platform is. 

Mirabeau Leaseplan Global Redesign beeld

Dynamisch Design

Mirabeau heeft bovengenoemde paradoxen, één merk versus lokale differentiatie en één platform met verschillende gebruikers, vertaald naar een dynamisch design. 

Het ontwerp van dit platform is niet gebaseerd op templates maar op variabele componenten en de mogelijke samenstellingen hiervan. In een modulair design zijn componenten voortdurend in beweging en krijgen ze pas hun definitieve vorm wanneer ze in een bepaalde context worden toegepast. Deze context wordt bepaald door gebruikersvariabelen als locatie en tijd, actualiteit en de wensen en voorkeuren van gebruikers. Pagina's, componenten en content staan dus nooit in een willekeurige (statische) volgorde maar altijd op basis van relevantie.

Dit principe is goed te zien op de homepage van de corporate website. De meest voorkomende gebruikerswensen worden bovenaan de pagina samengevat in een speciale navigatietool. Wanneer een bezoeker één van de opties kiest, wordt de complete pagina direct opnieuw ingedeeld en het design aangepast. De dynamische dimensie is ook zichtbaar in details op de pagina. Bij veelgestelde vragen is de grootte van het vraagelement bijvoorbeeld afhankelijk van het aantal keren dat het antwoord is bekeken en/of geliked. Door de pagina's een dynamische karakter te geven is de content persoonlijk en relevant gemaakt. Hiermee wordt de merkessentie 'it's easier to leaseplan' op maat ondersteund.



De nieuwe visuele identiteit wordt nu in alle landen stap voor stap uitgevoerd. Daarbij is digital design leidend: het geldt als uitgangspunt voor alle online én offline uitingen.

De nieuwe stijl past helemaal bij de online business activiteiten van vandaag, en LeasePlan is klaar voor toekomstige ontwikkelingen.

(Claske Postuma-Smit, Senior Marketing Manager International Marketing & Research)

Bekijk hier de case:

Minder beheer, betere content

LeasePlan kan met het nieuwe siteconcept de meer dan 125 externe websites terug brengen tot een beheersbaar aantal. De corporate site, landensites, klant-portals en actie-sites kunnen vanuit een centraal platform concept worden opgezet, en lokaal worden beheerd.

Content produceren en uitwisselen tussen verschillende (landen-) websites kan nu. Dit maakt de online omgeving veel minder complex voor zowel klanten als medewerkers. Zo kan LeasePlan vanuit een integraal concept ingang verschillende doelgroepen optimaal bedienen.