Vernieuwd platform Praxis.nl is flexibel en effectief

Het nieuwe platform voegt continu waarde toe voor klanten en zorgt bovendien voor kostenbesparingen.

Samen met Maxeda – eigenaar van Praxis, Brico en Plan-It – ontwikkelden we een veelzijdig platform dat met minimale inspanning continu waarde toevoegt voor consumenten. Zo hebben klussers toegang tot een uitgebreider online-assortiment en kunnen ze bestellingen thuis laten bezorgen.

Daarnaast hebben we rekening gehouden met de wensen vanuit de business. Zij zijn vanaf nu in staat om online snel en eenvoudig wijzigingen door te voeren. Dankzij automatisch testen en schalen dringen we bovendien operationele kosten terug én verbeteren we de kwaliteit. Want de omgeving is altijd optimaal afgestemd op de gebruiksbehoefte.
 


Praxis is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een van de grootste bouwmarkten in Nederland, met meer dan 140 vestigingen en een assortiment van ruim 80.000 artikelen. Daarnaast lanceerde Praxis in het voorjaar van 2015 Praxistuincentrum.nl

Maxeda’s online ambities zijn duidelijk: Praxis, Brico en Plan-It moeten vooroplopen in de digitale bouwwereld en de beste online gebruikerservaring bieden door continu in te spelen op de behoeften van consumenten. 

Samen werken aan de beste balans 

Bij de ontwikkeling van het nieuwe Praxis.nl hebben we er samen met Maxeda voor gezorgd dat onderwerpen als governance, bemensing, architectuur en hosting optimaal zijn afgestemd. Het doel is om met minimale inspanning zo effectief mogelijk waarde toe te voegen voor de consument. Naarmate de maturity toeneemt, verschuift dit evenwicht in diensten en services. Wanneer nodig, definiëren we samen met Praxis nieuwe aandachtspunten. 

Roy van Keulen is Group Director Marketing bij Maxeda en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de digitale bouwmarkt: 

Samen hebben we de ambitie, door middel van een agile aanpak, de online leider te worden binnen de Doe-het-zelf branche.

Klanten online meer mogelijkheden bieden 

Hoewel Praxis.nl pas sinds 2013 online producten verkoopt, is de ontwikkeling spectaculair. Consumenten vinden moeiteloos de weg naar de online bouwmarkt en lokale vestigingen zien dan ook een duidelijke stijging in bestellingen via het digitale kanaal. Via store-home-delivery worden bestelde artikelen direct vanuit de bouwmarkt naar de consument verstuurd, of klaargezet om te worden afgehaald (click & collect).

Ondanks hun grote vloeroppervlak blijkt het voor veel bouwmarkten vrijwel onmogelijk om van elke leverancier het hele assortiment op te nemen. Dankzij het dropshipment-project kunnen leveranciers van Maxeda nu zelf hun assortiment op het Praxis.nl platform zetten. Deze producten worden dan vanuit een centraal magazijn verstuurd. Hierdoor vult het digitale kanaal de winkel echt aan en heeft de consument meer keuze.

De voordelen van Continuous Delivery

Om digitale platformen snel aan te kunnen passen is Continuous Delivery een voorwaarde. Door test-, deployment- en provisioning-processen te automatiseren, kunnen we nieuwe functionaliteiten uitrollen zonder dat er kostbare handmatige werkzaamheden nodig zijn. Daarnaast minimaliseren we afhankelijkheden en de kans op fouten. Het platform is zo gebruiksvriendelijk dat iedereen ‘op de knop kan drukken’. Zo is Maxeda nu zelf in staat om testomgevingen op te starten, voorzien van de gewenste dataset. Dit biedt een enorme flexibiliteit.

Voor Praxis.nl gebruiken we het cloud-platform van Amazon Web Services. Dit biedt Maxeda de infrastructuur die nodig is voor een continu deployment-proces. Ook verzorgen we de schaling van het platform. Hierdoor wordt er – afgestemd op de marketing kalender - extra capaciteit toegevoegd als er meer bezoekers zijn. Zo presteert de Praxis.nl optimaal en betaalt Maxeda alleen voor het verbruik.

Besparen dankzij Immutable Hosts-technologie

We hebben voor Praxis.nl gebruik gemaakt van Immutable Hosts. Daardoor worden servers en services in de infrastructuur bij een wijziging volgens infrastructure-as-code principes volledig opnieuw opgebouwd vanuit de software. Zo wordt een testomgeving pas opgestart wanneer er testwerkzaamheden plaatsvinden. 

Via een gebruiksvriendelijk self service-portaal kan Maxeda bovendien extra omgevingen lanceren, bijvoorbeeld om een nieuwe versie van de website te testen. Door deze innovatieve aanpak bespaart Maxeda op infrastructurele kosten en handmatige werkzaamheden. Daarnaast wordt het platform een stuk flexibeler en kunnen medewerkers snel zelf wijzigingen doorvoeren.

Bekijk Praxis.nl