Redesign wereldwijde app China Southern Airlines

Met de opkomst van de Chinese middenklasse groeit de luchtvaart-industrie hard in China. De komende 20 jaar heeft het land 98.000 nieuwe piloten nodig. Om voorop te blijven in deze groei ontwikkelden we samen met China Southern Airlines de nieuwe wereldwijde app. 

De Chinese luchtvaartmaatschappij is de grootste van Azië en nummer vier van de wereld. De verouderde app van China Southern Airlines voldeed niet meer aan de eisen van vandaag. Om reizigers een betere service te bieden en loyaliteit te versterken, besloot China Southern Airlines samen met Mirabeau de wereldwijde app compleet te vernieuwen. De expertise van Mirabeau binnen de airline industrie was voor de luchtvaartmaatschappij doorslaggevend voor de samenwerking.


Verbeterde user experience en user interface

De mobiele applicatie staat centraal in de customer journey van de passagiers. Voor een optimale samenwerking is tijdens de ontwikkeling van de nieuwe app op locatie samengewerkt met China Southern Airlines. Om de customer experience te verbeteren zijn alle functionaliteiten voorzien van een nieuwe en verbeterde user interface. De hoge mate van user involvement die we hebben toegepast was nieuw voor de airline: in het ontwerptraject zijn vier uitgebreide usability tests met respondenten uit verschillende doelgroepen uitgevoerd.

De effort die we samen in dit project hebben gestoken, heeft ons beiden veel geleerd en tot een mooi resultaat geleid: een mooie basis voor de toekomst!

– Cyrille Rentier, UX Business Lead Mirabeau

Succesvol vernieuwen dankzij Scrum  

Tijdens de samenwerking met China Southern Airlines is er gewerkt met Scrum, een Agile werkmethode. Hoewel Scrum voor veel organisaties steeds vanzelfsprekender wordt, is China minder bekend met deze werkwijze. Door een mix van werken op locatie in China en digitale samenwerking vanuit het kantoor in Rotterdam, leerden we beiden veel van de mogelijkheden en beperkingen van Scrum over een grote afstand en met verschillende ervaringsniveaus. Zo bleek het belang van multidisciplinaire, blended teams groot, maar werd ook duidelijk dat de flexibele insteek van Scrum goed past bij de Chinese werkwijze.

Werken in sprints stelde ons in staat snel te vernieuwen. Na twee maanden van fysieke en intensieve samenwerking op locatie was de basis voor de app 'ready for take-off'. In een gefaseerde roll-out zal elke China Southern Airlines reiziger de app binnenkort kunnen gebruiken.

Bekijk ons werk voor China Southern Airlines

Nieuwe functionaliteiten

Er is veel aandacht besteed aan nieuwe functies en een gebruiksvriendelijke interface van de app. Stapsgewijs en met focus op relevante elementen zoeken en boeken reizigers eenvoudig hun vlucht. Vanaf elke plek boek je een ticket of reserveer je een stoel; alles draait om gemak. De nieuwe app is beschikbaar voor iOS en Android. 

Wanneer je nu een stoel reserveert in de app, heb je ook écht het gevoel dat je een stoel reserveert in een vliegtuig in plaats van in een pdf-bestand

- Paul Versteeg, Principal Interaction Designer Mirabeau

Meer weten over ons werk in de Airline branche? Lees hier over de rebranding van Transavia of over de nieuwe Transavia chatbot