Tickets kopen nu nog makkelijker dankzij Transavia’s nieuwe chatbot

Airlines zoals Transavia weten dat ze, als ze de concurrent voor willen blijven, daar moeten zijn waar de digitale klant zich écht begeeft. Hoe kan Transavia de nieuwste technologie inzetten om voorop te blijven lopen in de digitale wereld?

Als strategisch partner helpt Mirabeau Transavia al tien jaar om in te spelen op veranderend klantgedrag. Na een volledige rebranding en de vernieuwde ‘mijn Transavia’-omgeving, was het tijd voor de volgende stap.


Probeer Transavia Flight Search nu zelf

Een gouden kans
Mobiel heeft razendsnel het voortouw genomen in bijna elk aspect van ons leven: van communicatie tot commerce. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Chat is de favoriete manier van interactie onder mobiele gebruikers. Door middel van conversational interfaces kunnen klanten makkelijk communiceren met organisaties vanaf hun eigen messenger platform, zoals WhatsApp of Facebook Messenger. Het bekende Silicon Valley bedrijf KPCB voorspelt dat dit een game-changing ontwikkeling is. 

De toegevoegde waarde van chatbot- technologie

Uit onderzoek naar chatbot-technologie kwam een aantal interessante mogelijkheden naar voren voor onze klanten. Voor Transavia begonnen we met het schetsen van een idee: een chatbot waarmee passagiers makkelijk hun vlucht kunnen boeken via chat. We maakten het eerste prototype met Microsoft Azure’s Cortana, en namen contact op met Transavia. Niet alleen waren ze geïnteresseerd, maar Transavia sprong direct aan boord. 

'Toen Mirabeau ons benaderde met hun voorstel, waren we meteen enthousiast', zegt Ines Verburgh, Innovation Lead bij Transavia. 'We wisten dat chatbots “the next big thing” waren, en Mirabeau liet zien hoe die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor Transavia.'

Ines zegt dat de samenwerking de perfecte combinatie opleverde: de ervaring van Transavia in customer engagement en de technologische en design expertise van Mirabeau.
'Dit is Agile & Lean in optima forma', zegt Edgard Beckand, Strategic Director bij Mirabeau. 'We werkten in wekelijkse sprints, waardoor we in staat waren de chatbot aan te passen aan specifieke vragen en uitdagingen. We hebben alles met een groep medewerkers van Transavia en Mirabeau getest en tijdens de ontwikkeling direct allerlei verbeteringen doorgevoerd.

Versnelde innovatie

Een paar weken na het initiële concept, hadden we het eerste minimum viable product (MVP): Transavia Flight Search. Dankzij de nieuwe chatbot kunnen reizigers voortaan hun vlucht boeken via Facebook Messenger. Met een juiste balans tussen text chat en click-based chat, zorgt Transavia Flight Search voor een vloeiend gesprek waarin klanten worden meegenomen door de ticket-selectie en het aankoopproces. 'Het was een genoegen om samen met Mirabeau aan dit project te werken. Opmerkelijk was hoe snel we een minimum viable product (MVP) wisten te ontwikkelen dat klaar was om gelanceerd te worden,' zegt Ines.

Het was cruciaal om punten in de interactie te vinden waar chat echt van toegevoegde waarde kan zijn. De time-to-market werd verder verkort, omdat we geen interface hoefden te ontwikkelen. De chat zelf - de content - is de interface.

Het is verbazingwekkend hoe snel de technologie zich ontwikkelt, en hoe snel we dit samen met Mirabeau hebben omgezet in een go-to-market product.

- Ines Verburgh, Innovation Lead Transavia

Een uitzonderlijk team

Gedurende meer dan twee jaar hebben de ontwikkelaars van Mirabeau de mogelijkheden van conversational interfaces van Amazon, Google, IBM en Microsoft onderzocht. Van iedere dienst hebben ze kennis en inzicht om nieuwe technologieën mee te nemen en relevante gebruikerservaringen te creëren. De overgang van concept naar realiteit is opmerkelijk kort, omdat het team snel technologische mogelijkheden kan vertalen in tastbare oplossingen voor onze klanten.

Een test in de echte wereld

De Transavia Flight Search Chatbot staat nu live. Onze ontwikkelaars en analisten staan klaar om feedback te krijgen en meteen aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Vroeger werden producten eerst maanden, soms jaren, intern getest voor lancering, dit is nu niet meer het geval. We maken optimaal gebruik van moderne technologie en profiteren van een korte go-to-market en de mogelijkheid om realtime verbeteringen aan te brengen. 

Bekijk ons werk voor Transavia

Een ingecalculeerd risico

Het lijkt misschien een risico om een nog zo pril product uit te rollen. Maar voor Mirabeau en Transavia is dit een ingecalculeerd risico. Transavia Flight Search leert van alles wat gebruikers ermee doen. Door een dialoog met de gebruikers aan te gaan kan Transavia realtime zien hoe hun revolutionaire oplossing zich verder ontwikkelt. 

'Bots zullen alles veranderen', zegt Ines. 'Bedrijven die nog niet zijn begonnen met het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden, kunnen daar niet langer mee wachten. Ze moeten direct gebruik maken van de nieuwste technologieën die een toegevoegde waarde voor hun klanten hebben.'

Meer weten over de mogelijkheden van conversational interfaces, en wat dit voor uw organisatie kan betekenen? Lees dit artikel over conversational interfaces of neem contact op met Edgard Beckand, Strategic Director Mirabeau.