Optimale user experience zorgt voor vliegende start

70% van het contact tussen de passagier en Transavia verloopt online. Hoe blijft Transavia met ruim 10 miljoen passagiers per jaar tóch persoonlijk?

Transavia vervoerde in 2014 vanuit zes bases in Nederland en Frankrijk tien miljoen passagiers op 870 wekelijkse vluchten naar 110 bestemmingen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Transavia positioneert zichzelf als een enthousiaste reisgenoot die helpt, suggesties doet en je verrast.

Het doel van Transavia is dan ook om met elke passagier een klantrelatie opbouwen. Daarom bedient het vernieuwde Transavia iedere individuele passagier persoonlijk en vrolijk via ‘Mijn Transavia’.
 


Binnen de airline branche zet de vernieuwde omgeving van Transavia een geheel nieuwe norm in user experience design; ‘Mijn Transavia’ is driedimensionaal en gelaagd dankzij techniek die niet eerder op deze schaal gebruikt werd. Samen met Transavia wonnen we onder andere in 2015 een prestigieuze Lovie Award.

De online identiteit die we hebben neergezet voor Transavia is het startschot geweest voor een volledige re-branding van Transavia. De komende tijd zullen zowel in het buitenland als in Nederland ook de andere pagina’s van Transavia live gaan.

Bekijk wat we voor Transavia doen:

Multidisciplinair en 'Agile' samenwerken

Samen met partner Accenture helpen we Transavia op een Agile manier met het versterken van de online propositie en het uitbreiden en vernieuwen van het e-commerce platform. We werken met een team van 35 man dedicated aan de bouw van het platform.

Harm van Hees, Hoofd e-commerce en met zijn team vanuit Transavia verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe e-commerce platform: 

We pakken het gehele traject Agile en multidisciplinair aan. Deze intensieve samenwerking heeft een enorme invloed gehad op onze snelheid van innoveren.

Het platform is Agile en schaalbaar, waardoor nieuwe producten en diensten profiteren van een snelle time-to-market. Op het platform vinden nu bovendien continu releases plaats zonder dat de gebruiker daar hinder van ondervindt doordat we hem tijdelijk naar één omgeving sturen en intussen de andere omgeving updaten.

Bekijk ons werk voor Transavia

Welke behoeften heeft de gebruiker?

Transavia moet een wereld zijn waar gebruikers in willen stappen. Tijdens het proces staat telkens één vraag centraal: welke behoeften heeft de gebruiker? Om dat te weten te komen nodigen we reizigers van Transavia dan ook met regelmaat voor onderzoek op kantoor uit.

Testen wijzen dan uit wat de gebruiker écht belangrijk vindt. Zo toont het nieuwe Transavia nu alleen relevante en gepersonaliseerde content. Een enthousiaste Transavia-passagier vertelt: 

The website really makes me super happy! I love the fact that you can see moving clouds when you book a seat on the plane. It is really lifelike and makes me want to go on a holiday.

Gebruikersbehoeften verenigd met business doelstellingen

Het vernieuwde platform verenigt de gebruikersbehoeften met de business doelstellingen. Voortaan kan elke passagier (dus ook passagiers die geboekt hebben via touroperators en andere tussenpersonen) de boeking online bekijken, aanvullende producten (bijvoorbeeld extra bagage) kopen en online inchecken. Ook tijdens en na de vliegreis worden de passagiers voorzien van relevante informatie en online diensten. 

Het platform leidt reizigers door hun beslissingsproces door profielen te herkennen en te anticiperen op context en emoties Zo wordt de waarde ‘samen op reis’ ondersteund wanneer de gebruiker extra bagage toevoegt door de compositie van de koffers te veranderen. 

De select your seat pagina is opgebouwd uit verschillende lagen; het vliegtuig, de wolken en het bovenaanzicht van de bestemming bewegen onafhankelijk van elkaar. In het design is veel aandacht voor illustraties en fotografie. Dit helpt Transavia hun verhaal te vertellen. Alle illustraties inclusief de seatmaps tekenden we zelf.

Het nieuwe platform is gemaakt op basis van een "touch first en responsive" principe en is dus toegankelijk voor elk device, zoals smartphone, tablet en desktop. Het responsive platform stelt Transavia in staat de "Mijn Transavia" omgeving te integreren, als een hybride oplossing, in de mobiele native app.