Demo: iBeacons als onderdeel van een (personalisatie) platform


Bepaal zelf waar, wanneer en op basis van welke events en profielen een (gelokaliseerde) boodschap bij je klant uitkomt.

Vorig jaar introduceerde Apple de iBeacon techniek. Beacons voegen 'indoor location awareness' toe aan mobiele apps. Inmiddels verschijnen er steeds meer experimenten en concepten die van deze techniek gebruik maken. Met name in retail, maar bijvoorbeeld ook in musea en bij events. Bij Mirabeau hebben we eind vorig jaar een van de eerste iBeacon prototypes gemaakt. Onze bevindingen en video beschreven we in een artikel op Marketingfacts. Dit artikel en de bijbehorende video gaan over een prototype waarbij iBeacons onderdeel uitmaken van een marketing automation platform.

 


Data speelt hierbij een sleutelrol. En dat zijn niet alleen de klassieke web statistieken als bezoekersaantallen en bezoektijd. Steeds vaker krijgt de gebruiker content te zien die past bij zijn of haar persoonlijke profiel. We ontwikkelen een online platform daarom voor verschillende doelgroepen, waarbij content wordt aangeboden op basis van data. Data vertelt iets over waar de gebruiker vandaan komt, wat de bezoeker eerder heeft gedaan en wat zijn of haar voorkeuren zijn. Data moet het leven voor de gebruiker makkelijker maken en bedrijven levert het een effectievere operatie op.



Wat zijn iBeacons ook al weer?

iBeacons zijn kleine bluetooth-zenders die ervoor zorgen dat apps gebruik kunnen maken van de omgeving met een hoge mate van precisie. Dit noemen we 'location awareness'. iBeacons maken gebruik van de BLE-technologie, wat staat voor bluetooth low energy, ook wel bluetooth smart genoemd. BLE vraagt nauwelijks energie van de smartphone, noch van de beacons (een beacon kan meer dan 2 jaar werken op een eenvoudige celbatterij) en de zenders zijn klein en goedkoop. Nu koop je er 3 voor 99 dollar en de verwachting is dat deze prijs snel daalt. Het is een gesloten protocol dat werkt met iOS en Android.


iBeacons als onderdeel van een platform

Sinds ons eerste experiment zijn we inmiddels aardig wat prototypes verder. Deze vorm van locatiecontext is bijzonder interessant maar roept ook de nodige vragen op. Want welke toepassingsvorm is het meest effectief en waar ligt de irritatiegrens? Welke data –naast die van locatie- gebruik je om de boodschap zo relevant mogelijk te maken? Allemaal vragen die duidelijk maken dat we moeten blijven experimenteren, testen en optimaliseren. Als e-commerce of service afdeling wil je kunnen testen wat goed werkt en je wilt zelf aan de knoppen zitten met de eenvoud van een content management systeem. Het hard programmeren van iBeacon logica in apps is daarom niet handig. Je wilt als marketeer zelf kunnen bepalen waar, wanneer en op basis van welke events en profielen een (gelokaliseerde) boodschap bij je klant uitkomt.

Marketing automation: testen met triggers en flows

Natuurlijk kan de content die door iBeacons wordt getriggerd vanuit een CMS worden verstuurd. Dat gebeurt ook vaak met andere push communicatie zoals in app notificaties. Ik denk echter dat het effectiever is om iBeacons op te nemen in een platform waar sprake is van personalisatie. Personalisatie op basis van de situatie (locatie, weer, etc.), historie en een persoonlijk profiel. Voor deze demo maken we gebruik van het ExactTarget platform van Salesforce. Er zijn uiteraard meer platformen die marketing automation bieden.

Real time Customer journey configuratie

Het denken vanuit de customer journey is bij veel organisatie inmiddels een standaard geworden. Eindgebruikers en de klantreis worden ingezet bij strategie- en conceptontwikkeling. Een marketing automation systeem zorgt ervoor dat je als marketeer letterlijk boodschappen in die klantreis kunt bepalen op basis van triggers. De eenvoud waarmee dit mogelijk is maakt het aantrekkelijk om te doen en om mee experimenteren. Hieronder zie je het configuratiescherm uit onze demo waarbij je met drop 'n drag zo'n klantreis kunt samenstellen, triggers en condities kunt instellen of bepalen welke data wordt gebruikt.

Locatie-spam

Locatienotificaties lopen het risico de spam van dit decennium te worden. Dat is ook het eerste wat je terugkrijgt als je met eindgebruikers over iBeacons praat. 'Ja, maar ik wil niet in iedere winkel een bericht krijgen.' Organisaties moeten dan ook eerder denken aan service verlenen dan hard selling. Zorgen voor relevantie en de frequentie waarmee je berichten stuurt beperkt houden is naar mijn idee essentieel voor het slagen van 'location aware' communicatie. Dus ‘liked’ een klant op je Facebookpagina een bikini, stuur haar dan bij binnenkomst in het warenhuis geen bericht over schoenen maar laat weten dat ze badkleding op de 2e etage kan vinden (service) en dat de nieuwe collectie van merk X nu binnen is.

Bikini of paraplu

In veel branches zien we dat het weer een bepalende factor is voor verkoop. In travel wordt bij slecht weer meer geboekt. En de supermarkt promoot geen rookworst wanneer de mussen van dak vallen. In de demo gebruiken we realtime weer data als trigger. Deze extra databron integreert goed met het systeem en zorgt ervoor dat je als marketeer een aantal flows van te voren kunt inrichten (in dit geval het actuele weer) waardoor de aanbieding relevanter wordt. Dus er wordt realtime bepaald of je bij binnenkomst iets vertelt over waar de bikini's of paraplu's te vinden zijn.

Testen en leren

Zoals gezegd er is nog weinig ervaring met het toepassen van locatiecontext aan marketing en service communicatie. Zorg er dus voor dat je iBeacon logica niet 'hard' in apps programmeert maar gebruik een platform zodat je gemakkelijk kunt configureren, testen en optimaliseren. Testen en verbeteren en ervoor zorgen dat we klanten verrassen met relevante boodschappen. Dat is volgens mij de manier om locatiedata op de lange termijn tot een succes maken.