Eerste demo app voor iBeacon technologie


In dit artikel tonen we onze eerste mobiele demo app voor de iBeacon technologie met Estimote Beacons. Met deze technologie kunnen bedrijven persoonlijke, relevante aanbiedingen tonen zodra de klant langs of in de winkel loopt.

In juni dit jaar maakte Apple bij de introductie van iOS7 voor het eerst melding van hun iBeacons implementatie met het BLE (Bluetooth Low Energy) protocol. Aanvankelijk kreeg dit weinig aandacht, maar langzamerhand ontstond er steeds meer enthousiasme. Bij Mirabeau hebben we inmiddels de eerste concrete experimenten gedaan met een zelfgebouwde BLE chip, en vervolgens met de Beacons van Estimote, die iBeacon compatible zijn. De demo en learnings zullen we spoedig delen, maar eerst even terug naar het begin: waar staat een iBeacon voor en wat is de toegevoegde waarde voor organisaties?
 

Eerste demo app voor iBeacon technologie

iBeacons voegen ‘indoor lcoation awareness’ toe aan mobiele apps

iBeacons zijn kleine Bluetooth-zenders die ervoor zorgen dat apps gebruik kunnen maken van de omgeving met een hoge mate van precisie. Dit noemen we 'location awareness'. iBeacons maken gebruik van de BLE technologie, wat staat voor Bluetooth Low Energy, ook wel Bluetooth smart genoemd. BLE vraagt nauwelijks energie van zowel de smartphone als de Beacons (een Beacon kan meer dan 2 jaar werken op een eenvoudige cel batterij), en de zenders zijn klein en goedkoop. Nu koop je er 3 voor 99 dollar en de verwachting is dat deze prijs snel omlaag gaat. Het is een gesloten protocol dat werkt met iOS en Android. Onlangs hebben we bij Mirabeau ook eigen BLE beacon kunnen maken voor enkele euro's.

Notificaties met precisie

BLE wordt ook wel omschreven als een precieze vorm van GPS voor binnenshuis. Een app kan de afstand tot de zender meten in drie cirkels: 'Immediate' (ca. 10 cm.), 'Near' (ca. 2-3 meter) en 'Far' (ca. 5-70 meter). Ook wanneer je smartphone in stand-by staat kan BLE ‘m triggeren om actief te worden en bijvoorbeeld een kortingsnotificatie te sturen wanneer je een winkel binnenloopt.

Experiment met iBeacons

Bij Mirabeau hebben we inmiddels de eerste experimenten gedaan met zowel de zelfgebouwde BLE chips, als pre-productie versies van de veel-genoemde Estimote Beacon. Met onze eerste 'echte' Beacons van Estimote hebben we een demo gemaakt met de volgende user case:

  1. Het tonen van een welkomsboodschap bij binnenkomst van een winkel
  2. Lopen naar het schap en het tonen van gerelateerde product informatie, inclusief een kortingsaanbod 
  3. Tonen en bevestigen van deze kortingsactie bij de kassa als de telefoon op de iBeacon wordt gelegd. (Dit “bumpen” lijkt overigens sterk op NFC scenario’s, die ook te implementeren zijn met BLE technologie. Andersom is dit door de beperkte “range” van NFC echter niet mogelijk.) 

Onderstaande demo laat zien wat de toegevoegde waarde is van de technologie voor organisaties.

Contextuele triggers in winkels, musea, etc

Retail, travel en museau zijn voor de hand liggende gebieden voor de BLE chip en de bijbehorende iBeacon technologie. De klantkaart is zich nu al aan het verplaatsen naar apps. Location awareness zorgt er voor dat winkeliers een persoonlijk relevante aanbieding kunnen laten zien zodra de klant langs de winkel loopt. Ook hoeft de klant niet meer te zoeken naar de aanbieding, maar wordt hij door de app direct naar de juiste stelling geleid.

Ook in musea en tijdens events kan BLE ons het leven makkelijker maken. De bekende audiotour zorgt voor extra informatie bij een tentoonstelling. Je moet vaak wel steeds het nummer van het kunstwerk intypen. Als er een beacon in de zaal hangt toont je app direct de kunstwerken om je heen en kies je waar je meer over wilt weten. Ook kan zo'n app 'onthouden' waar je hebt gelopen zodat je na afloop je wandeling door het museum kunt terughalen. Het schilderij waar je langer bij hebt stilgestaan wordt automatisch uitgelicht.


Klantherkenning zoals vroeger

BLE zorgt er ook voor dat klantherkenning makkelijker en natuurlijker wordt. Zodra iemand de sportschool binnenkomt, hoeft hij geen pasje meer te laten zien maar verschijnt zijn naam en foto automatisch op het scherm van de receptionist. Een persoonlijke herkenning zoals we dat van ‘vroeger’ kennen. Natuurlijk alleen als je hier als gebruiker toestemming voor hebt gegeven (“opt-in”).

PayPal heeft al aangekondigd gebruik te gaan maken van BLE. Je hoeft om af te rekenen zelfs je telefoon niet meer uit je zak te nemen. Je wordt direct herkend bij de kassa en je geeft mondeling akkoord dat de betaling plaats mag vinden.

Apps location aware maken

Het toevoegen van location awareness is met de komst van iBeacon technologie een stuk eenvoudiger geworden. Er is een grote groep smartphone bezitters die hier nu al gebruik van kan maken. Van de recentere smartphones (zowel Apple als Android) bezitten de meeste al ingebouwde BLE ondersteuning. Een aantal retailers heeft al aangekondigd van BLE gebruik te gaan maken. Het is te verwachten dat location awareness veel zal worden toegepast en de harde scheiding tussen on- en offline zal laten verdwijnen.

Learnings demo

De iBeacon technologie is ontzettend gaaf voor elke mobiele ontwikkelaar. Het is een van de redenen dat mobile app ontwikkelaars zo graag voor native apps gaan. Je loopt altijd als eerste mee met de nieuwste mogelijkheden. De iBeacon techniek is zo interessant en werkt zo verbazingwekkend goed dat het zonde is om het niet mee te nemen in een mobiel concept.

Het managen van meerdere Beacons bleek iets lastiger dan vooraf ingeschat. Dit heeft te maken met het feit dat alle Beacons, plus de GPS functionaliteit van een mobiele telefoon, bij hun locatie melden dat zij ergens in de buurt zijn. Het is dus van belang om onnodige locatie informatie (“ruis”) uit de data te filteren middels slimme logica en algoritmes.

Daarnaast viel het ons op dat iBeacon detectie een vertraging heeft van enkele seconden. Wanneer een gebruiker langs een beacon loopt zal de ‘notificatie/actie’ niet meteen plaats vinden, maar enkele seconden later. Hier moet slim op worden geanticipeerd.

De batterij van de smartphone gaat het langst mee wanneer de grove locatiebepaling wordt gedaan via GPS. Wanneer de gebruiker in de buurt is van de iBeacons, wat wordt bepaald door de locatievoorziening van de GPS, zal de iBeacon detectie opstarten. Dit betekent dat de iBeacon technologie in de praktijk eigenlijk altijd een combinatie is van grove GPS locatie bepaling, en fijnmazige iBeacon locatie bepaling.

Bij Mirabeau geloven sterk in het samenbrengen van de off- en online werelden, vanuit een klant- en data-gedreven omnichannel focus. Deze technologieën lossen de belofte in om, wat tot voor kort nog science-fiction was, nu ook echt werkelijkheid te maken.