Hoe beïnvloed je het consumentenbrein?

3 behavior boosters


Wist je dat het consumentenbrein heel voorspelbaar is? En dat het menselijk brein, uit welke cultuur dan ook, in grote lijnen vergelijkbaar reageert op benaderingswijzen?

Ons brein is ‘gecodeerd’ vanuit dezelfde code. Vanuit evolutionaire ontwikkeling zijn er patronen en instinctieve reflexen ontstaan. Van deze voorspelbaarheid kunnen we slim gebruik maken. We geven je drie effectieve behavior boosters waarmee je vanuit verleidingstechnieken winst kan behalen.
 

Linda Bouwman

Beslissen op de automatische piloot

Door het brein te leren kennen, ontdek je dat er enorm veel automatismen bestaan als het gaat om beslissingen maken. 

Hoe fascinerend is het dat we per seconde zo’n 11.000.000 bits aan informatie op ons af krijgen? We zijn ons echter maar van 40 bits per seconde bewust, aldus Timothy Wilson (Professor of Psychology). Ons brein heeft vanuit de evolutie allerlei filters ingesteld om prikkels die niet levensbedreigend zijn, niet allemaal bewust waar te nemen. 

Mentale shortcuts als overlevingsmechanisme

Als we deze filters niet zouden hebben, zouden we compleet overprikkeld raken. Om alle informatie die op ons af komt toch goed te kunnen verwerken, hebben we mentale shortcuts gecreëerd. Dit zijn automatische neigingen die ons gedrag aansturen zodat we hier geen mentale inspanning voor hoeven te leveren, maar op de automatische piloot kunnen handelen. 

Ook online ontstaat (bestel-)gedrag vanuit onderbewuste processen. Vanuit intuïtie en emotie maken we een beslissing, dit gaat razendsnel. Denk aan het wel of niet vertrouwen van een website. Bij het openen van een website of -shop maak je in een fractie van een seconde de inschatting of je het vertrouwd of niet. Met je vinger op de ‘trigger’ ben je gauw weer vertrokken wanneer het je niet aanstaat. 

Hoe verleid ik online?

Wat gebeurt er nou allemaal onder die hersenpan van je bezoeker en hoe verleid je hem of haar om op jouw website te blijven, door te klikken en zo mogelijk te converteren? De volgende drie effectieve behavior boosters helpen je om vanuit verleidingstechnieken winst te behalen. 

1. Activeer de emotie

Wanneer iets ons volkomen koud laat, komen we niet in actie. Probeer daarom het emotionele netwerk in het brein van je bezoeker te activeren. Je stimuleert emotie door het menselijk te maken. Het toepassen van de volgende elementen helpt hierbij.

Storytelling
Ons brein spreekt de taal van beeld, we denken in plaatjes en niet in geschreven tekst. Als we een verhaal vertellen maakt ons brein hier vanzelf plaatjes bij. Door het voor ons te zien onthouden we de boodschap beter en sneller. 

Een kenmerk van een verhaal is dat er een personage in zit. Een persoon waarmee we ons kunnen identificeren en waarin we ons kunnen inleven, zorgt ervoor dat onze gevoelens worden aangesproken. Dit werkt veel krachtiger dan een opsomming van koude feitjes. Goede doelen organisaties weten als geen ander dat een persoonlijk verhaal meer overtuigingskracht heeft dan het oprakelen van cijfers over enorme bevolkingsgroepen die in armoede leven.

Wil je meer weten over hoe je het consumentenbrein kunt beïnvloeden? Download dan hier onze whitepaper met 3 behavior boosters:

Download Whitepaper