Continuous Delivery is volgende stap na Scrum

Hackathons en Design Sprints brengen je naast Amazon en Netflix op de innovatieladder


Softwaredevelopment moet steeds sneller en goedkoper. Bedrijven als Amazon en Netflix realiseren dat met Continuous Delivery en het is dus hoog tijd om goed uit te leggen wat deze term precies inhoudt en waarom deze methode werkt.

Scrum wordt tegenwoordig al veelvuldig gebruikt als ontwikkelmethode. Dat is niet verwonderlijk, want Scrum versnelde het ontwikkelproces enorm ten opzichte van de aloude watervalmethode.

Digital Development

Van Waterval naar Scrum

Die oude methode werkte vooral bij heel duidelijk gedefinieerde projecten en systeemeisen. Stapsgewijs werken developers naar het einddoel. Een team legde de eisen vast, ging ontwikkelen en na uitgebreide tests kwam de software uiteindelijk op de markt. Maar na maanden of zelfs jaren van ontwikkeling, voldeed het eindproduct soms niet meer aan de wensen en eisen van de klant. En bijsturen was gedurende het project niet mogelijk.

Met Scrum is al na enkele weken resultaat zichtbaar. Dit komt doordat teams werken met korte sprints waarbij ze in kleine stappen naar het einddoel werken. Samen met de klant stellen en veranderen ze prioriteiten wanneer nodig. Bovendien is een goed uitgevoerd Scrumproject vaak stukken goedkoper dan een project dat vooraf volledig vastgelegd wordt.

Nog sneller met Continuous Delivery

Maar het kan nóg sneller, beter en voordeliger. De grote spelers op de markt passen inmiddels Continuous Delivery toe. Daarmee behouden zij de voorsprong op de rest. Deze aanpak maakt het mogelijk om op elk moment een softwarerelease te kunnen doen. Soms wel vaker dan eens op een dag. De zeer korte ontwikkelfases van vaak niet meer dan een paar uur, dragen bij aan het succes van grote bedrijven als Netflix en Booking.com. Wie net als deze grote spelers snel wil groeien en hogere omzetten wil behalen, zal deze werkwijze moeten omarmen.

De stap van waterval naar Scrum eiste al veel aanpassingsvermogen, maar Continuous Delivery vergt nog meer ingrijpende veranderingen in de manier van werken. Van begin tot eind zal het proces geautomatiseerd moeten worden. Test automation zal zijn intrede moeten doen in het ontwikkelproces, geautomatiseerde releases zijn een noodzaak en natuurlijk moet ook voortdurend het werk van de ontwikkelaars worden samengevoegd, de zogenoemde Continuous Integration. Deze verandering van aanpak lijkt zeer kostbaar. Maar uiteindelijk betaalt de korte time-to-market zich terug. Het voordeel is namelijk enorm.



Met veelal bestaande methoden en beperkte investeringen bij aanvang van een project, is het met Coninuous Delivery mogelijk om snel tot kwalitatief betere softwareoplossingen te komen. In onderstaand whitepaper leggen we uit hoe je naast grote spelers als Amazon en Netflix op de innovatieladder komt te staan.

Download whitepaper