Digitale Transformatie

Met welke partner of zelf doen?


We hebben de mond vol over digitale transformatie, het buzzword -nu al- van het jaar 2016. Maar hoe doe je dat dan en vooral: met wie?

Digitale Transformatie is ook komend jaar weer een belangrijk thema voor veel organisaties. De consument laat de digitale mogelijkheden niet meer los en nieuwe spelers leggen een nog grotere druk op optimale klantervaringen en een zo scherp mogelijke prijs. 

Daarmee is Digital geen eenmalig project (realiseren website of lanceren nieuwe App) maar een organisatie-verandertraject met een, naar het lijkt, open einde. Ga je de weg alleen op als organisatie of zoek je een partner die jou bij deze verandering kan helpen?

 

Digitale transformatie - welke partner?

Type partners

Eind jaren negentig was de markt nieuw. Als opdrachtgever moest je je verdiepen in wie de partijen waren. Je bezocht een drukbezocht event als ‘Internet in business’ in de Jaarbeurs, voerde op de luxe uitgevoerde stands van webbouwers wat leuke gesprekken en stuurde een aantal na afloop je briefing. Mirabeau bestond toen nog niet maar bureaus als Info.nl, Twinspark, Netcast, Lost Boys en Tam Tam deden de grotere projecten. 

De laatste jaren is het hard gegaan en druk geworden op het digitale speelveld qua dienstverleners. Naast de internetbureaus (inmiddels Digital Agencies) zijn ook de grote reclame netwerken (Publicis, WPP, Omnicom) via een groot aantal overnames nu actief bezig met Digital. Hun focus ligt op ‘activatie’ en online campagnes. Aan de andere kant van het spectrum zien we de system/IT integrators. Zij zoeken nieuwe projecten na het snel teruglopen van de omzet uit hun klassieke IT werk (SAP, ERP). De laatste 2 jaar tenslotte, zijn ook veel kleine en de grote consultancy firms het veld opgekomen. Sommige IT en consultancy concerns bouwen een eigen practice op (b.v. Deloitte Digital, VODW Digital) anderen kiezen voor overname van een 100% Digital club (overname Frog door Accenture en Lunar door McKinsey).

Twee verschillende aanpakken

Het is daarbij interessant om bij de geschetste type partners te kijken wat hun manier van werken is, hoe de opbouw is van hun medewerkersbestand en of er de juiste klik is met je eigen mensen. 

De IT integrators zijn als geen ander goed in het optimaliseren, automatiseren van processen. De ervaren consultants brengen analyses, data en denkkracht met zich mee waar je organisatie mee wegloopt. Maar… Digital is naast verandering vooral ‘Doen’. De organisatiestrategie is niet in één keer raak. De data die je opbouwt met een nieuwe dienst en het gedrag van de gebruiker leert je bedrijf elke dag meer. Realiseer daarom snel een werkend prototype samen met de eindklant (gebruiker). Nieuwe technologieën vandaag aangekondigd zijn over 2 jaar al mainstream. Korte ontwikkel cycli geven bedrijven de kans snel te leren van eigen fouten en feedback van eindklanten. 

De Digital Agencies bezitten sinds de jaren negentig al een unieke set voor het ‘doen’ en het continue werken aan de meest optimale gebruikerservaring (UX). Gewend om in een kort tijdsbestek iets live te brengen, samen te werken in multidisciplinaire teams, dicht op de nieuwste technologieën te zitten, inzichten uit meerdere sectoren toe te passen en bovenal meer dan gedreven Digital jongens en meisjes in huis te hebben die het verschil maken.

Zelf doen?

Helemaal zelf doen? Uiteindelijk dient elke bedrijf Digital skills in huis te hebben en minimaal een ambitieuze, volhardende kartrekker. Deze Digital Transformer heeft een zware taak (doorbreken patronen en silo’s) maar de beloning is groot als de organisatie de draai weet te maken. Het strategische belang van de verandering is te groot (en gaat niet meer weg) om in zijn geheel over te laten aan externe partijen. Organisaties, vaak aangehaald wat betreft hun online succes, als Booking.com, BOL, Coolblue maar ook een ING of Transavia beseffen zich dit terdege. Ze halen Digital talenten binnen en bouwen aan eigen Digital teams. Toch werken ook deze succesvolle voorbeelden graag samen met enkele strategische partners. Los van de logge, eigen IT straten en interne bureaucratie in plaats van 80 slides een werkend en getest prototype in elkaar zetten, geeft energie en overtuigt een directie sneller voor de volgende Digital investeringen. 

Om zelf echt een ‘Agile organisatie’ te blijven, willen organisaties reeds succesvol met Digital zich niet afsluiten van de buitenwereld. Ervaringen uit andere sectoren, inzichten van nieuwe mensen, mogelijkheden om fluctuaties in capaciteit op te vangen en zeker ook de scherpte die ontstaat door het werken met externe partijen dragen bij aan de nieuwe, open en wendbare organisatie.

Open selectieproces

Hoe je ten slotte in géén geval een juiste selectie maakt, is via een gesloten aanbesteding. Via formele processen en dichte enveloppen komt geen dialoog en gezamenlijke passie tot stand. Je wilt in gesprek gaan met de mensen met wie je misschien gaat samenwerken, ervaren waar de energie tot stand komt en actief de discussie aangaan over jouw vraagstuk en digitale ambities.

Een winnend team!

Leuk is te zien hoe succesvolle opdrachtgevers na de selectie van hun strategische partner hierna in de praktijk omgaan met het bouwen van succesvolle Digital teams. Ze beseffen zich dat een goede partner slechts de eerste stap is, uiteindelijk zijn het de mensen (vanuit de partner en je eigen organisatie) die het voor elkaar moeten krijgen. En als het jou lukt als opdrachtgever de toppers aan jou te binden en te behouden, is dit van grote invloed op het Digital succes. 

Op team/persoonsniveau maken deze opdrachtgevers dan ook vaak geen onderscheid meer tussen eigen medewerkers en key players van externen. Als directie schuiven ze zelf aan bij de Get-ready sessies, weten wat het team motiveert en nodigen externen ook uit voor interne borrels, evenementen of strategie bijeenkomsten. 

Vanuit een strategische samenwerking naar succesvolle teams en Digital succes!