8 oktober 2014

Mirabeau automatiseert het schalen van infrastructuren in de (AWS) cloud

Mirabeau heeft voor een aantal klanten het schalen van infrastructuren in de cloud vergaand geautomatiseerd. Door deze auto-scaling zijn er weinig tot geen handmatige handelingen meer nodig om een infrastructuur te laten meebewegen met de online vraag. Door de inzet van cloud technologie wordt de onderliggende infrastructuur optimaal afgestemd op de behoefte tijdens piek- of dalmomenten. Dit levert organisaties mogelijke kostenbesparingen op van dertig tot vijftig procent.

Vooral organisaties die te maken hebben met piekload op hun online omgeving, bijvoorbeeld tijdens een campagne, kunnen met een cloudoplossing profiteren van gegarandeerde performance en flinke kostenbesparingen. Dit geldt ook voor e-commerce omgevingen die actief in verschillende regio’s zijn en juist ’s nachts meer bezoekers hebben dan overdag. Door de verbruikskosten realtime inzichtelijk te maken via een dashboard geeft Mirabeau transparantie in kosten en houden klanten zicht op het kostenniveau.

Mirabeau migreert ook omgevingen van organisaties die gebruik maken van legacy applicaties. Een voorbeeld van een legacy applicatie is bijvoorbeeld een CMS systeem dat oorspronkelijk niet voor cloud technologie is ontworpen.

Een voorbeeld van een infrastructuur van een e-commerce omgeving die optimaal is afgestemd op de behoefte tijdens piek- of dalmomenten.

Best practices

Mirabeau verzorgt voor diverse klanten migraties naar public cloud oplossingen zoals Amazon Web Services. Voor Maxeda DIY Group heeft Mirabeau onder andere de website van Praxis gemigreerd naar de public cloud van AWS. Door hier een scaling optie aan toe te voegen is de omvang van de infrastructuur afgestemd op de marketingkalender van Praxis. De organisatie maakt hierdoor zeer efficiënt gebruik van de cloud. Ondanks het gebruik van legacy applicaties. De capaciteit wordt nauwkeurig afgestemd op het gebruik, waardoor er op piekmomenten voldoende capaciteit is. Tijdens daluren kan dit binnen een uur worden teruggebracht.

Martin van Dijk, IT manager van Maxeda DIY Group: “Door de toepassing van scaling maximaliseren we de performance voor de bezoekers aan onze online bouwmarkt zonder dat de operationele kosten stijgen”.

Voor de Nederlandse vereniging van Makelaars (de NVM) bouwt en beheert Mirabeau het uitwisselingssysteem Tiara. Het berichtenverkeer dat tussen de NVM en makelaars wordt uitgewisseld fluctueert sterk en door de inzet van auto scaling profiteert de NVM nu van de cloud voordelen.

Een auto-scaling architectuur ontwerp door Mirabeau.