18 september 2015

Voedselschandaal China motor achter innovatie


Auteur: Heini Withagen

 

Heini Withagen is mede-oprichter en CTO van Digital Agency Mirabeau. Als voorzitter van de expertgroep 'Customer Experience Management' van Shopping Tomorrow is Heini naar China geweest. Shopping Tomorrow is hét platform waar retailers gezamenlijk continu de ontwikkelingen van consumentengedrag, technologie en de internationale markt verkennen. 

Samen met een groep Nederlandse ondernemers heb ik meer dan 20 Chinese e-commerce bedrijven bezocht in zes dagen. Een belangrijke learning: vaak is er voor innovatie een vonkje nodig dat mensen in beweging brengt. Een vonkje zoals een schandaal waarmee dingen worden gerealiseerd die anders niet zouden ontstaan.

De case hier: voedselschandalen in China 

De afgelopen jaren zijn er in China verschillende voedselschandalen geweest. Een bekend voorbeeld is het schandaal met babymelkpoeder en de angst van Chinezen voor de gezondheid van hun baby. Het voedselschandaal heeft ertoe geleid dat Chinese ouders steeds vaker kiezen voor buitenlands melkpoeder. Dit zorgt sinds 2008 voor een interessante handel van melkpoeder van o.a. Nederland naar China. 

Het schandaal heeft er echter ook voor gezorgd dat China werd gedwongen de controle op de kwaliteit van de producten te verbeteren. Dit heeft voor een enorme stap voorwaarts in de kwaliteitsbewaking gezorgd. Zo is de kwaliteitsbewaking in China nu zelfs verder dan het systeem dat wij in Nederland hebben. 

Als onderdeel van de ShoppingTomorrow China-reis was ik op bezoek bij Metro China, een supermarkt in Shanghai. Een consument kan daar door het scannen van de QR-code op een product exact zien wat de gehele logistieke keten is geweest waar een product doorheen is gelopen; vanaf de producent t/m de winkel. En dus niet voor het producttype (bijv. halfvolle melk) maar voor ieder individueel product (1 pak melk).

Op de foto zie je het voorbeeld van een doosje fruit. Na het scannen van de QR-code wordt alle relevante informatie opgehaald uit het logistieke systeem en in een app kan de consument precies zien wat de historie van dat ene bakje fruit is.

Doordat in Nederland de algemene kwaliteitsbewaking op een hoog niveau ligt door allerlei ISO-normeringen van bedrijven in de gehele logistieke keten, ontstaat de behoefte aan deze vorm van inzicht (nog) niet. 

Voor innovatie zouden we dus eigenlijk af en toe een 'schandaal' in een systeem moet injecteren... dan worden mensen wakker geschud en wordt de noodzaak tot stappen vooruit gevoeld. 

Eigenlijk zie je hier de wet van de remmende voorsprong in werking: in Nederland hebben we ons kwaliteitssysteem zo ver op orde dat een innovatie zoals het tracken van een individueel product niet van de grond komt.