26 januari 2015

Re-branding Transavia door Mirabeau en Studio Dumbar

Low-cost luchtvaartmaatschappij Transavia lanceert haar nieuwe strategie en visuele identiteit. Het is Transavia’s streven uit te groeien tot Europa’s leidende low-cost maatschappij in gastvrijheid en service – in de lucht en online. Transavia zal groeien in omvang en bestemmingen en zal zich naast vakantie en vrije-tijdreizigers ook richten op de zakelijke passagier. De re-branding is het resultaat van de samenwerking tussen Mirabeau en Studio Dumbar.

De gastvrijheid van de Transavia crew is altijd al een belangrijke factor geweest in de concurrentie op de markt en de hoge loyaliteit van Transavia passagiers. De nieuwe strategie bouwt hierop voort door gastvrijheid en service expliciet centraal te stellen in de aansturing en communicatie.

Online en offline klantcontact

Hoewel vliegtuigen beeldbepalend zijn voor een luchtvaartmaatschappij, is de Transavia klant voor 70% online met het bedrijf in contact. Het grootste deel van de tickets wordt online verkocht en dat aandeel groeit nog steeds.

Tegen die achtergrond is de re-branding een geïntegreerd proces van bedrijfsstrategie, e-commerce en brand design. Samen met Mirabeau werkt Transavia aan een nieuw e-commerce platform om de verkoop van extra diensten te stimuleren, de conversie naar vluchten te verbeteren en de operationele kosten te verlagen. Tijdens dat proces werd duidelijk dat ook de positionering en de visuele identiteit van Transavia opnieuw bekeken moesten worden. Onder leiding van Transavia’s Chief Marketing Officer Roy Scheerder, werkten Mirabeau en Studio Dumbar als één team samen aan het project.

Erfgoed
Het nieuwe design behoudt een aantal bestaande waarden van het merk – de kleur van de maatschappij is aangepast, maar blijft groen; het logo is nieuw ontworpen, maar is nog altijd gebaseerd op een letter 't' in een ronde vorm. Het totale beeld is volledig vernieuwd. Vanwege het grote strategische belang is het ontwerp vooraf uitgebreid getest in vijf Europese landen. De resultaten gaven overtuigend aan dat het nieuwe ontwerp bijdraagt aan de gestelde strategische doelen.

De nieuwe positionering van Transavia kan worden samengevat als "It's a pleasure". Dit is geen externe ‘pay-off’, maar het leidende motto voor het bedrijf. Het belangrijkste doel is gastvrijheid en dienstverlening te bieden op een manier die zowel de zakelijke als de vrijetijdsreiziger aanspreekt. Het ontwerp is toegankelijk, ‘speels’, flexibel en makkelijk aan te passen voor alle verschillende off- en online media.

Er zijn iconen ontworpen die op een eenvoudige en aansprekende manier, over de grenzen van taal en cultuur heen, iets vertellen over het reizen met Transavia. Speciaal is dat de iconen op de buik van de vliegtuigen zijn afgebeeld –de combinatie van iconen is op elk vliegtuig anders. Naast de toegangsdeuren staat het woord ‘welkom’ in alle talen van de landen die worden bediend door Transavia. Het onderstreept het belang dat Transavia als low-cost maatschappij hecht aan gastvrijheid. Het is bovendien uniek dat op een vliegtuig de passagier direct, één-op-één wordt aangesproken; gewoonlijk is het ontwerp alleen gericht op communicatie met het grote publiek dat het vliegtuig van grote afstand ziet.

Transavia zal de nieuwe merkidentiteit op een geleidelijke, kostenefficiënte manier implementeren. Het nieuwe e-commerce platform waar Transavia met Mirabeau aan werkt gaat deze zomer live. De nieuwe identiteit wordt stap voor stap zichtbaar in de komende maanden, met als eerste Transavia’s nieuwe Boeing die nu te zien is op de vliegvelden en in de lucht.

Wil je meer weten over onze samenwerking met Transavia?

In 2014 wonnen we de Sitecore Digital Innovator Award, zijn we door Computable genomineerd voor de Partners van het Jaar Award en stonden we samen op het podium tijdens eTravel.