11 november 2016

ZOwonen wint Digital Award 2016

Mirabeau’s klant ZOwonen heeft de CorporatieNL Digital Award 2016 gewonnen. Dit werd donderdag 10 november bekend gemaakt tijdens het congres ‘De Toekomst als Digitale Corporatie’, een congres over de transformatie naar de digitaal werkende woningcorporatie. ZOwonen ontving uit handen van juryvoorzitter Piet Klop de prijs voor de organisatie die de meest aansprekende digitale initiatieven ontwikkelt.

Samen met ZOwonen ontwikkelde Mirabeau een nieuw omni-channel platform wat afgelopen zomer live ging. Met het vernieuwde platform speelt ZOwonen in op het veranderende klantgedrag en de behoefte van klanten om alles rondom hun woning digitaal te kunnen regelen.

Woningcorporaties werken vaak nog met diverse portals en verschillende omgevingen die niet met elkaar communiceren. De omni-channel aanpak zorgt ervoor dat al deze contactmomenten naadloos in elkaar overlopen: één digitaal platform integreert de verschillende touchpoints en ontsluit deze via cloud-technologie naar verschillende achterliggende systemen.

Oordeel publiek en jury Digital Award

Corporatie ZOwonen werd zowel door het publiek als door de vakjury hoog gewaardeerd. Voorzitter Piet Klop: ‘Digitalisering heeft bij ZOwonen nadrukkelijk de bestuurlijke aandacht. Verder is de online aanwezigheid fris en vernieuwend. Bovendien stelt ZOwonen overduidelijk de klant centraal in haar digitale initiatieven.’

Verbonden klanten

Vanuit de belofte ‘Lekker wonen’ wordt er door middel van het online platform door ZOwonen invulling gegeven aan drie pijlers:

• Gemak: Je kan altijd en overal antwoorden krijgen op je vragen. Simpel en snel;
  • Zelf doen: Alle contact met ZOwonen kan verlopen via het online kanaal, van inschrijven tot reparatieverzoek;
  • Lekker wonen: je voelt je fijn in je huis en buurt en wil betrokken worden bij je buurt;

De klant staat centraal en wordt onderdeel van het proces. De online dienstverlening is volledig ingericht als eerste vraagbaak voor de klant. In het geval van complexe vraagstukken is een expert team beschikbaar via de telefoon, aan de balie en binnenkort ook via chat.

Ton Mans: ‘Ons, nu bekroonde, online platform is in dit geheel van verbonden medewerkers, klanten en stakeholders een van de essentiële schakels. Maar het gaat in onze visie niet alleen om een mooie buitenkant. Alles moet op z’n plek staan om de klant optimaal te bedienen. Digitaal waar dat kan, zodat we tijd en ruimte over houden voor als het even niet digitaal kan. Vooruitstrevend? Wellicht maar we zijn toch vooral bezig met de gewone dingen goed te doen. Lekker wonen nu, maar ook in de toekomst. Dat is waar wij in geloven en daarom zijn we ook blij met de erkenning die we vandaag hebben ontvangen. Het sterkt ons in de gedachte dat we op de juiste weg zijn.’

Over Mirabeau en ZOwonen

Mirabeau en ZOwonen doorliepen samen een innovatief business development traject van concept tot strategie en realisatie. De komende tijd blijven de partijen samen doorontwikkelen, daarnaast blijft Mirabeau verantwoordelijk voor het beheer van het platform.