5 januari 2016

Financials leren innoveren

Mirabeau en Episerver zijn samen initiatiefnemer van de nieuwe expertgroep van ShoppingTomorrow over de transitie van B2B naar Business to Human. In deze expertgroep onderzoeken we samen met andere e-commerce professionals hoe we de concurrentiepositie van bedrijven, maar ook die van Nederland kunnen verbeteren.

De onderzoeksvraag van deze nieuwe expertgroep is:

“Hoe bereiden we ons voor op het versmelten van B2B en B2C? Hoe bieden we onze klant een excellente klantervaring en bovenal hoe worden we succesvol in de business-to-human markt?”

De transitie van B2B naar Business to Human

De grenzen tussen B2B en B2C vervagen, klanten zijn in hun vrije tijd gewend aan de digitale mogelijkheden van bijvoorbeeld bol.com en Coolblue en verwachten op hun werk een gelijkwaardige ervaring. Producenten onderzoeken methodes om de gehele customer journey van hun klanten in beeld te krijgen om zo hun producten en diensten te verbeteren en hun marktaandeel te vergroten.

Voor merken is het cruciaal dat ze een relatie opbouwen met hun doelgroep door middel van een human to human-benadering. Hierbij betreedt de B2B het B2C speelveld met e-commerce en customer experience.

In de ‘Business to Human’ expertgroep richten we ons niet op vergezichten maar op het uitwisselen van ervaringen met experts uit de B2B en B2C, het delen van best practices en bovenal op hoe we ons onderscheiden in de markt. Hoe blijf ik de concurrentie voor? Niet met just another transactionele webshop.

In zes sessies gaat de expertgroep met elkaar in gesprek over onderstaande vragen.

• Business to human, is dat voor ons relevant? Wanneer voegt een direct kanaal wat toe?
  • Wat kan ik leren van leaders in de B2B als ik als B2C-bedrijf de B2B-markt wil betreden?
  • Hoe gaan we om met kanaalconflicten?
  • De transitie van B2B naar B2B2C, hoe ziet die route eruit en wat kom ik tegen?
  • Welke rol kunnen innovaties, zoals artificial intelligence en conversational commerce (social messaging, chatbots) spelen in de customer journey?

Meer informatie over de expertgroep vind je op: https://www.shoppingtomorrow.nl/B2B2C_Business_to_Human_2017

Floris Nijdam, Customer Experience expert voor B2B, is voorzitter van de expertgroep namens Mirabeau. Floris adviseert bedrijven op strategisch en conceptueel niveau over hoe zij hun business kunnen verbeteren vanuit een digitaal perspectief

Roundtable met Floris Nijdam (Senior Interaction Designer)