Mirabeau en Qmusic maken samen toepassing voor Nederlandstalige Google Assistant
Google Assistent als digitale sidekick live op de radio

Vandaag heeft Google de Nederlandse versie van de Google Assistant gelanceerd: een slimme virtuele dienst voor smartphones die reageert op stemcommando’s. Qmusic is de eerste radiozender die de Google Assistent live op de radio als digitale sidekick gebruikt. In de ochtendshow sprak Qmusic’s dj Joost Swinkels uitvoerig met de Google Assistent, waarvan Mirabeau en Qmusic de functionaliteiten samen ontwikkelden.
Spraak assistenten (voice) nemen een steeds belangrijkere plek in in ons dagelijks leven. Qmusic weet hoe belangrijk het is om te zorgen dat je daar bent waar luisteraars en fans behoefte aan je hebben. DJ Joost Swinkels demonstreerde in de uitzending de Google Assistent zoals we die in de toekomst zullen gebruiken wanneer verschillende apparaten, diensten en data met elkaar gekoppeld zijn tot een geïntegreerde service. Zo stelde hij de spraakassistent vragen over artiesten, over zijn agenda en het nieuws van de dag.
Vraag het de Google Assistent van Qmusic zelf!
Op verzoek kan de stemassistent je vertellen welk nummer er op dat moment gedraaid wordt, welke dj te horen is en welke acties er op de zender lopen. Probeer het zelf! Start het gesprek door "vraag Qmusic" te zeggen tegen jouw Google Assistent.
Apple gebruikers kunnen de Google Assistent downloaden in de app store. Android gebruikers moeten de Google Assistent activeren in hun instellingen. Op Android apparaten kan je het gesprek starten door de home knop ingedrukt te houden en "Ok Google" en vervolgens "Vraag Qmusic" te zeggen.
Bekijk de uitzending waarin dj Joost Swinkels de Nederlandse Google Assistent introduceert als zijn digitale sidekick.
Maak kennis met de Google Assistent.
Voice interfaces zijn spraakgestuurde assistenten die de gebruiker in een natuurlijk gesprek diensten verlenen. Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) biedt de Google Assistent een intelligent gesprek, begrijpt wat je vraagt en denkt met je mee. De toepassingen van dit nieuwe medium zijn ontelbaar, denk aan het beantwoorden van vragen over het weer, het afspelen van je favoriete muziek, maar ook het aansturen van andere apparaten zoals de slimme verlichting in je huis en het besturen van auto’s.De kansen voor voice als nieuw communicatiekanaal zijn veelbelovend. Met de verkoop van ruim 54,4 miljoen voicespeakers in de US is voice al booming business, en nu de Nederlandse versie beschikbaar is zullen spraakgestuurde systemen naar verwachting ook in Nederland een hoge vlucht nemen.
Innovatie om in te spelen op veranderend klantgedrag
Bij Mirabeau is innovatie binnen alle projecten een speerpunt, om snel in te spelen op technologische ontwikkelingen en veranderende behoeftes van mensen. Zodoende experimenteren we al vier jaar met conversational interfaces van Microsoft, Amazon en Google om te begrijpen welke mogelijkheden dit onze klanten kan bieden.
We hebben virtuele assistenten ontwikkeld voor verzekeringsmaatschappijen, banken en luchtvaartmaatschappijen. Een mooi voorbeeld hiervan is Transavia’s chatbot voor Facebook Messenger, die we in 2016 hebben gelanceerd op de Nederlandse markt. Voice was het logisch vervolg hierop; Met de Transavia Voice Assistant kunnen reizigers in een gesprek met de Google Home gemakkelijk een vlucht boeken met hun stem. De Voice Assistant helpt reizigers met de oriëntatie op basis van prijs, tijd en hun favoriete reizen, zoals stedentrips of strandvakanties.
Bekijk de Transavia Voice Assistant case
Partnership
Over QMusic
Qmusic maakt energieke radio voor levenslustige mensen. De beste muziek vormt de basis, met hits van nu, toplijsten en het Foute Uur. Dj’s maken spraakmakende content en daarnaast verrast Qmusic met mooie acties zoals Het Geluid en evenementen zoals De Foute Party. Qmusic is online te horen via Qmusic.nl en op de FM-frequentie 100.7. Qmusic maakt deel uit van De Persgroep.
Over Mirabeau
Mirabeau is een full-service digital agency. Wij helpen bedrijven aan de beste service- en productervaring voor hun klanten. Door design, technologie en insights te combineren, creëren we digitale producten en diensten die perfect passen in het leven van iedereen. Als Cognizant Digital Business hebben we een continu groeiend dienstenaanbod en wereldwijd bereik.